fredag 9 januari 2015

Inlämning i matematik

Vi hade som uppgift till inlämningsuppgift i matematik att skriva om ett tema som vi skulle vilja jobba med en tid i förskolan. Vi skulle också skriva om några lärande situationer och fokusera på några begrepp som vi vill jobba utifrån. Jag hade fått massa bra inspiration under Camilla Mattsons föreläsning så jag kände att denna uppgiften blev ganska lätt att skriva. När man får en sån bra föreläsning så börjar tankarna snurra redan på väg hem från skolan och sen spinner man vidare. När jag sen började skriva den här uppgiften fick jag skärpa mig för att inte spinna iväg för brett för jag kom på mer och mer vad jag kunde gör och hur man kan utveckla temat. Här kommer ett litet utdrag om hur jag tänkt: 

Det tematiska arbetet med dessa lärande situationer och matematiska begrepp skulle börja med att vi pratade om trafikmärken och om de känner till några och varför vi har trafikmärken. Med trafikmärkena skulle vi jobba med, former, kvadrat, cirkel, triangel, sexkanter, rektangel med mera. Vi pedagoger har förberett oss genom att vi innan har valt ut några trafikmärken som vi kan börja arbeta ifrån. Vilka vi tycker är bra för barnen att veta och som vi tror att barnen kanske känner igen. Utifrån detta har valt ut trafikmärken som har olika former och färger och hoppas att få samtala mer om dessa med barnen. Vi har tagit fram bilder på de vi valt ut och så får vi se om barnen kan lista ut vad de står för och också varför de har olika former. Vi vill att barnen skall bli medvetna om trafikregler och hur viktiga de är för att vi skall kunna vistas säkert i trafiken men även att de har olika form och färger. Under detta arbete får vi förutom in begrepp som form även in antal, mönster och storlek. Hur många streck är det på ”Herr går-man skylten”? Vilken form har de olika märkena och varför har de en viss form?
Vi fortsätter sedan med att låta barnen få rösta med hjälp av bollar som de får lägga i en cylinder. Detta tips som jag tyckte var fantastiskt bra för att visa röstning konkret för barnen fick jag på föreläsningen med [1] Camilla Mattson. Med denna form av röstning tänkte jag att barnen skulle få välja vilket av vägmärkena vi ska börja leta efter när vi går ut på vår promenad med uppgiften ”Leta vägmärken och hur många kan vi hitta?”. De får då rösta mellan de olika märkena vi tagit fram, fast jag tänkte begränsa det till fyra vägmärken att rösta på per vecka. Barnen får varsin röstboll då förstår de också att de bara kan rösta på ett val en gång var, sedan kan de på ett konkret sätt se vilket märke som fått flest röster. Då arbetar vi med antal och barnen kan se att en viss cylinder har fått flest bollar. Blir det lika i två cylindrar så får vi ta det därifrån och kanske göra en omröstning eller dra lott vilket märke det ska bli. Under dessa lärandesituationer utgår vi också från det som står i Läroplanen för förskolan ( Lpfö 98 rev. 2010) att förskolan skall sträva efter att barnen:

·         Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
·         Utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemlösningar (s.10).

Jag hade även tänkt att vi skulle jobba med olika trafikspel och andra trafikuppgifter under detta tematiska arbete. Det finns flera roliga trafikspel som förskolan kan köpa hem och det finns även andra roliga uppgifter att hämta hem från nätet.
Här är några exempel:


Trafikmärkena kan barnen även ha när de leker med tågbanor och bilmattan eller när de bygger bilbanor. Här kan vi även skapa egna spel tillsammans där vi kan använda tärning, då kan barnen träna på subitiZing, men även samarbete mellan varandra, språk och att följa spelets regler. Som Thisner (2007) skriver så tränar alla barnen oavsett ålder på subitiZing när de spelar spel med tärning. De yngsta pekräknar, nästa steg är att titta och räkna i huvudet. Femåringen behöver antagligen bara kasta en blick på tärningen för att känna igen mönstret, eller talbilden av prickarna (s.52).
Beroende på hur länge vi skall jobba med detta tema kan ju vi pedagoger utveckla detta i det oändliga. Vi kan jobba mera med geografiska former genom att vi kan leta de olika formerna både inom och utomhus. Leta trianglar, kvadrater, sexkanter, cirklar och rektanglar. Jobba med olika mönster och material, göra egna trafikmärken i både papper, pärlor och tyg. Kanske sätta upp vägmärken på gården som barnen kan ha användning av när de cyklar. Låta de skaffa nya egna vägmärken som de får hitta på vad de ska stå för. Ja det är bara fantasin som kan sätta stopp annars kan vi nog utveckla i det oändliga och vi få in så mycket mer i temat än bara matematik.

Knyta ihop säcken

Eftersom temat med trafikmärkena utgår från att vi jobbar mycket med de geografiska formerna så är de ju de som kommer att vara mest i fokus. Barnen kommer då förhoppningsvis bli säkrare på formerna men där ingår ju även mönster eftersom märkena ser olika ut med olika färger och just mönster. Antal och tal kommer ju också in eftersom vi jobbar med röstsystem mer under denna tid och även i de situationer där vi spelar spel. I Lpfö 98 rev. 2010 står det att verksamheten skall vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar (s.5). Min förhoppning är ju att detta tema skall innehålla just de bitarna, roligt, tryggt och lärorikt och inte bara för barnen utan för oss vuxna också. För som Palmer (2011) skriver, Man är inte matematisk eller inte utan blir matematisk på olika sätt och i olika sammanhang (s.37). Vi alla är ju olika och vissa barn har lättare att lära än andra. Jag tycker att det är viktigt för barnen att förstå att det inte behöver vara svårt med matematik utan att de får en positiv bild av matematiken redan i unga år så blir det kanske lättare sedan när de börjar skolan. Det några barn snappar upp i någon övning kanske inte någon annan har lika lätt för så därför tycker jag att det är viktigt att vi jobbar med olika moment och arbeten med fokus på samma uppgift såsom till exempel form. Ericsson, Mattsson och Strömbom (2004) skrev också om att vi skall finnas där som matematiska förebilder och att de jobbade utifrån ett problemlösande och reflekterande förhållningssätt (s.13). Detta med att ställa frågor till barnen och reflektera över vad vi har gjort/gör och hur vi har gjort/gör saker gör ju att barnen får tänka till själva och reflektera över arbetet vi utför i grupp eller som enskilda individer. Hur tänkte vi här, Varför ser de ut så och vad har vi lärt oss nu som vi inte visste innan och varför är detta bra att kunna och veta?
Egna reflektioner över arbetet och att lyssna in hur andra tänker lär vi oss mycket av och då menar jag inte bara mellan barn och barn utan också mellan barn och vuxna, även vi pedagoger mellan varandra förhoppningsvis efter ett temaarbete. Då kan vi också utvecklas som pedagoger och få nya erfarenheter som vi kan gå vidare med i andra arbeten för att utmana oss och gå framåt i lärande.


 Referenser:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Matematikspaning av C. Eriksson C. Mattsson & C. Strömbom Nämnaren 2004(1) s.8 -14

Palmer, Anna (2011). Hur blir man matematisk?: att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. 1. uppl. Stockholm: Liber

Thisner, Annika (2007). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio

Länkar:









[1] Föreläsning Matematik utomhus, Camilla Mattson, 2014-12-05, Campus Varberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar