Idag träffades jag och Therese och Marie för att komplettera VFU-Uppföljningen av didaktiskt material. Nu har vi varit "lediga" ett tag men jag har haft en del arbete med att komplettera texterna i min blogg så det har inte varit många dagar som man kunnat släppa tankarna på skolan. Men på Julafton, Juldagen, Nyårsafton och nyårsdagen så tog jag mig ledigt och bara njöt :).
Ja då var jag tillbaka till skolan och det kändes faktiskt rätt skönt ändå. Gott att få klart saker som man ligger efter med och eftersom jag missade första dagen för att jag var på "Min stora dag" med min yngsta dotter så var det nu skönt att få klart detta också. Inte minst för att få in tillräckligt med poäng så jag kan få beviljat mitt CSN-lån :).
Riktigt mysigt hade vi jag, Terese och Marie när vi satt och gick igenom det didaktiska materialet.
Dessa hade jag gjort som jag använt mig av på VFU´n.
Innehållet.
Lerklumpar, tre stycken som ska användas i syftet att
kunna delas på två också, eftersom de jobbade med delat
på matematiken i skolan.
Höstlöv, prassliga
Vadd, mjukt och skönt
Sylt, kladdigt och kallt
Efter övningen ville alla känna igen, sylten är både god och spännande :).
Sylt innan den åker in i munnen.
Terese visade också sitt material. Nu glömde jag att fota, får väl skylla på att jag är lite ringrostig så här efter jul :P.
Men hon hade iallafall med sig ett memoryspel, som var lite annorlunda än vanligt memory eftersom hon hade tre bilder av varje som skulle paras ihop istället för två som det brukar vara. Intressant, hon ville göra det klurigare för barnen och utmana dem. Bra ide! De tre olika brickorna hade en bild, prickar och en siffra. Alltså en bild på till exempel tre blommor en siffran 3 och på det sista kortet tre prickar. sedan hade hon gjort ett memory för de mindre med bilder också med tre brickor. Tre grisar, tre kor och så vidare...
Kul att få inspiration och Marie gav oss ännu mera förslag på hur vi kunde utveckla våra idéer, jättebra och kul att sitta och hjälpa varandra att komma på hur man skulle kunna gå vidare med sin ide.
Vi hade redan innan fått lämna in vår skriftliga inlämning om vårat didaktiska material som vi jobbat med ute på förskolan och hur vi hade lagt upp arbetet där. här kommer mitt:
VFU-Uppgift Didaktiskt material
Eftersom de inte jobbade
utifrån något tema på min VFU-plats så kom jag och handledaren överens om att
jag skulle välja ett tema själv. Eftersom de jobbade med matte och höstens
färger försökte jag ändå ha med det i tankarna när jag valde tema. Mitt tema blev
att jobba utifrån sinnena och att i alla fall försöka jobba med tre av dem, och
benämna de andra två för barnen så de vet vilka alla fem är.
Jag började med att presentera för min handledare hur mitt
didaktiska material skulle se ut och gav henne två momentplaneringar som vi
gick igenom. Hon tyckte det var bra men när vi satt och diskuterade så kom vi
fram till några förbättringar som jag la till.
Jag började med mina tankar som sagt och hade lite svårt
först att komma fram till vilket didaktiskt material jag skulle tillverka och
ta med mig. Tillslut kom jag på att jag skulle använda mig av skolådor. Tanken
var att samtidigt kunna återanvända något material därför blev det skolådor,
närmare bestämt fyra stycken. I locket på alla lådor gjorde jag ett hål bara
precis så ett barn skulle kunna sticka ner handen utan att kunna se vad som är
i lådorna. För min tanke var nämligen att lägga material i lådorna så barnen
skulle få känna och gissa eller säga vad som är i, allternativt beskriva hur
det känns om de inte har någon aning om vad det kan vara.
Locken till lådorna klädde jag med tyg i olika färger och
mönster, mest för att det skulle kännas skönt när de kände efter hålet med
händerna men också för utseendets skull.
Efter jag hade tänkt igenom vad jag skulle ha i lådorna
och hur jag skulle koppla ihop det till de andra sakerna som de jobbade med i
skolan blev det i lådorna:
·
Tre stycken lerklumpar
·
Löv
·
Vadd
·
Sylt
Jag ville samtidigt ha med olika texturer som vi har
jobbat med å textilen under [1]workshoparna
med Eva Wahlström.
Lera är ju fast men ändå kladdigt, Löv är ju ganska mjuka
men blir prassliga och lite hårdare när de torkat, vadd är mjukt och sylt är
kladdigt men framförallt gott.
Två av dessa saker återkopplade jag som jag skrev till de
andra sakerna som de jobbade med i klassen.
Leran: Matte, tre stycken lerklumpar ska delas på två
barn. Hur gör vi?
Löven: De jobbade med hösten och höstfärger, jag ville att
barnen skulle få känna hur det kändes utan att få se. Intressant att se om de
känner igen löv i koncistens som de nyss hade plockat in och lagt i
klassrummet.
Lådorna som material, varför jag tycker det är didaktiskt?
Jag tyckte det var ett roligt sorts lärande, att barnen utan att först kunna se
vad det är får försöka känna med händerna och att använda hörseln bedöma vad
som finns inne i lådorna. Innehållet kan ju också bytas ut utefter vilket tema
man arbetar utifrån i klassen. Barnen får en chans att använda och lita på sina
sinnen, i detta fall känseln utan att först kunna se. Som det står i Läroplanen för grundskolan, förskoleklass
och fritidshemmet 2011, s.10. I skolarbetet ska de intellektuella såväl som
de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärksammas.
Jag började med att presentera mitt material i klassrummet
med alla barnen och övrig involverad personal. Jag berättade för barnen att jag
skulle jobba med sinnena och att vi skulle arbeta med lite olika uppgifter om
detta. Jag frågade barnen om de visste vad sinnen var för något. De var först
tveksamma men sen var det ett barn som sa munnen, man smakar. Detta spann jag
då vidare på och jag förklarade att ja vi känner vad nått smakar med munnen,
smaka är ett sinne. Vad gör vi då med dessa sa jag och pekade på mina öron?
Sedan fortsatte vi tills vi hade hittat alla de fem olika sinnena och dessa
skrev jag upp på tavlan och förklarade att jag skulle börja med en övning som
började med känsel.
Barnen hade så kallade ABC grupper på onsdagar och
torsdagar i en av dessa grupper fick jag ansvara för sinnesgruppen under mina
VFU veckor. Jag hade mellan 3-6 barn i denna grupp per tillfälle och jag hann
med två till tre grupper under den tid som ABC gruppen pågick.
Det var lite svårt att ha så många barn i gruppen
samtidigt eftersom jag inte ville att de andra barnen skulle kunna gissa vad som
var i lådorna utefter de andras gissningar. Men jag hade inget annat val
eftersom jag ville att alla barnen skulle få vara med innan jag slutade min
VFU. Vi löste det genom att barnet som kände i lådan fick viska i mitt öra vad
han/hon trodde att det var. Barnen fick välja om de ville ha ögonbindel, blunda
eller att bara titta bort eftersom jag vet att vissa barn tycker det är jobbigt
att ha på sig ögonbindel. Några kunde inte viska så tyst så de andra hörde
ändå, men jag talade om för barnen att det är ju inte säkert att man gissar
rätt så det är nog att man försöker känna själv vad det är. Eftersom att alla
var klara så gick vi igenom det som var i lådorna och barnen tyckte det var
konstigt att det kändes på ett visst sätt som de inte kände igen när de såg var
det var, och en del av sakerna kände de igen genom att känna på dem nästan
alla.
Vadden var en av de sakerna som nästan alla barnen kände
igen och benämnde det ”sånt som finns i nallar” eller ”sånt som finns i
kuddar”. När vi kom till lådan med leran så frågade jag barnen hur vi skulle
kunna dela de tre lerklumparna på två barn. De kom överrens om att om vi delade
en av de tre lerklumparna på hälften så fick de två barnen en och en halv
lerklump var. Detta var också den första dagen som vi hade börjat prata om
delat med i matematiken. Den tredje dagen när jag jobbade med grupperna märkte
jag skillnad i sinnesgruppen när vi skulle dela lerklumparna. Det gick mycket
fortare för barnen att komma på hur man skulle dela lerklumparna och de kom
även på allternativ på hur vi kunde dela. De delade inte bara en lerklump på
hälften utan de kom också på att de kunde dela alla lerklumpar på hälften så
kunde de två barnen få tre halvor var. Det var kul att få se barnens utveckling
så snabbt att de hade snappat upp vad vi hade pratat om i matematiken.
Efter aktiviteten så gjorde jag två värderingsövningar som
vi lärde oss av [2]Gunilla Fihn på workshopen
i Drama.
Jag bad barnen ställa sig på ena sidan om de tyckte det
var en rolig aktivitet och på den andra sidan om de tyckte den var tråkig, och
mitt emellan om de tyckte det var sådär. Sedan gjorde jag samma men med orden
Läskigt-inte läskigt alls eller mitt emellan. Av 26 barn i klassen så var det
25 barn som var med på övningen, ett av barnen var sjuk under denna vecka. Av
de 25 barn som genomförde aktiviteten tyckte 3 barn det var tråkigt, och 22
barn tyckte det var roligt. 1 barn tyckte det var läskigt och 2 stycken tyckte
det var mitt emellan och 22 barn tyckte inte det var läskigt alls. Det var
roligt att göra dessa värderingsövningar för att genast få gensvar på hur
barnen tyckte aktiviteten var.
Jag gjorde även en lukt och smak aktivitet där barnen fick
använda sin näsa och mun för att smaka och lukta sig till var det var för något
jag höll fram och sedan också lät de smaka på.
Och jag fick även inspiration genom att läsa i boken Lär genom textil av Björkdahl Ordell,
Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010,s.47) att göra en naturväv i skogen med
barnen när vi på måndagar var där. Denna jobbade vi med på måndagar och byggde
på och de skulle fortsätta att sätta saker i den, den tar ju liksom aldrig slut
för sakerna torkade ju och då märkte barnen att det blev mer plats.
Sista dagen avslutades med att jag bakade med några av
barnen och det fikat vi bakade åt vi som en liten avslutning.
Jag har under alla dessa aktiviteter med barnen jobbat
med:
·
Återvinning: Naturväven och skolådorna
·
Matematik: Skolådorna (att dela leran),
Baka, (form, mäta, hur mycket?, Hur många garder på ugnen)
·
Svenska: Skogen (Vad heter alla sakerna
som vi hängde i väven?) Baka (vad heter alla mått och bunkar), skolådorna (vad
är det för saker i?),
·
Textil: Naturväven
·
Kemi: Bakningen
Summering:
Min kritiska granskning av
mitt didaktiska material är att jag tycker att det var ett kul sätt att jobba
på men att jag skulle haft mindre barngrupper eller till och med ett barn i
taget. Men tanken från min sida från början var att alla barn skulle få vara
med så därför gjorde jag som jag gjorde. Materialet var väl en aning klumpigt
och jag kanske borde tänkt till en gång extra och kommit på ett alternativ som
till exempel en glasburk som jag kunde klätt kanterna på. Men den tanken slog
mig inte hemma när jag höll på med lådorna utan den tanken slog mig först när
jag skulle börja släpa runt på lådorna. Om jag gör detta någon mer gång kommer
jag definitivt ta glasburkar eller något annat material som är betydligt mindre
skrymmande.
Referenser:
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
· Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
· Föreläsning, Drama, Gunilla Fihn, Campus Varberg, 15 September 2014
· Workshop Textil och tovning med Eva Wahlström, Campus Varberg, 30 september och 6 0ktober 2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar