lördag 15 november 2014

VFU

Nu är jag inne på min andra vecka på VFU´n och jag stortrivs! Underbara pedagoger och en bra och lärande klass. På vilket vis lärande? Jo det finns flera barn som har speciella behov och därför är det enligt mig en perfekt klass för jag får lära mig mycket om hur jag kan bemöta deras behov. Det är sån här erfarenhet jag vill ha och det är perfekt när man är ute på praktik för det är nu jag kan fråga och få tips av andra pedagoger hur och med vilka medel vi kan underlätta för dessa barnen.
Vi jobbade mycket med bilder precis som vi gått igenom i skolan med Camilla Carlsson om GAKK, att jobba med bilder för att strukturera upp vardagen för vissa barn som har det behovet.

I denna veckan var det dags för mig att dra igång mitt tema "Sinnena". Jag såg fram emot detta eftersom jag hoppas att barnen kommer tycka det är roligt och spännande. Jag ser fram emot reaktionerna och diskussionerna vi kan ha av detta.

Skolådorna, med hål för händerna och olika innehåll.


Innehållet under locken. Tre lerklumpar, löv, vadd från en kudde och sylt i sista lådan.

Lerklumpar, kalla, lite kladdiga och mjuka.

Löv, torra och prassliga.

Vadd, mjukt och skönt.

Sylt, kallt och kladdigt.

Detta är en efterbild när barnen igen gick loss och ville känna igen i vissa lådor. När jag utförde uppgiften så hade jag ett och ett barn som fick känna utan att titta. Jag undrar varför syltlådan var så populär att känna i ;).

Kladdigt men skönt,kallt och framför allt gott!

Barnen verkade ha roligt och jag själv tyckte detta var ett roligt sätt att lära ut på. Denna dagen var det känsel som var i fokus. Ville att barnen skulle få se att saker kan kännas på ett sätt men när de sedan får se vad det är så kan det vara nått helt annat. Lite av materialet var ju lättare för att inte göra det för svårt, jag ville utmana lagom.
Dessa "känsel lådor" jobbade jag med hela veckan för att hinna med så hela klassen fick chans att vara med. I detta moment så fick jag med några av målen från  Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet (2011, s.10,13). 

  • I skolarbetet ska de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärksammas.
  • Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet. Skolan ska erbjuda eleverna strukturerad undervisning under lärares ledning, såväl i helklass som enskilt.
Klassen jobbade med hösten och höstfärger så jag valde att ha med löv i en av lådorna och de jobbade även med matematik eftersom de börjat med en ny matematikarbetsbok så då kom handledaren och jag fram till att vi kunde använda lerklumparna som matematikmaterial. De jobbade med delat med och då fick de som uppgift efter vi tittat i lådorna att dela de tre lerklumparna på två. Det var roligt att se att allt  eftersom vi jobbade med delat med under veckan, så märkte jag också skillnad på hur snabbt det gick för de grupperna som var senare på veckan att komma på hur de kunde dela och också olika alternativ på hur de kunde dela.

Referenser:

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket



Kursmål:

• självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över ett tematiskt arbete där de
estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt
material med fokus på barns lärande.

• tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns
utveckling.

• kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar