Idag var det Musik på schemat och litteraturseminarium på eftermiddagen.
Vi eller iallafall jag kommer igång ordentligt direkt på musiklektionerna så det blir nästan som gympapass direkt på morgonen :).
Jag är alltid seg på morgonen så "att gå i sin egen puls" som vi fick som uppgift så gick jag inte speciellt fort :P.
Men sen ökades tempot med en text som vi fick till denna skulle vi lägga till ljud och rörelser och då fick man upp värmen och flåset.
Vi har delat upp texten och ska utföra olika rörelser och ljud utan att prata i förhållande till vad texten säger.
Olika tips på bra musikböcker för alla åldrar.
Snabbkurs i gitarr och vi lärde oss fyra ackord på 30 min.
Trodde jag aldrig jag skulle klara med mina stela fingrar, men det gick och jag kommer försöka få tag på en gitarr och fortsätta att öva :).
Jag hade en tid inbokad för mammografi vid 14.30 och för att få livet att gå ihop så var jag tvungen att ta den. Nu har jag skjutit upp den flera gånger och det passar aldrig. Fick bannor av Cicci i klassen som sa åt mig att sluta ändra tiden hela tiden. Har skjutit upp tiden ett år för saker har kommit emellan hela tiden och nu när det är mycket i skolan så vågar man knappt boka in läkartider så man missar nått.
men med lite plattare bröst (om det är möjligt) men vid gott mod att jag äntligen fick det gjort så kom jag bara 20 min för sent och kunde snabbt komma in i diskussionerna i seminariet :)
Om jag skulle ha en
musik/rytmikstund med barn som är 4-6 år så skulle jag välja att jobba utifrån
barnens sinnen.
Vad jag
skulle välja är att barnen får lyssna på ett utvalt stycke musik medan de ska
ligga avslappnande på golvet, helst på en mjuk matta så de kan blunda och
slappna av ordentligt. Efter de lyssnat klart på detta stycke får barnen sedan
papper och pennor och utifrån vad de upplevt och tänkt på får de måla något.
Musikstycket jag väljer kommer vara ett stycke utan sång utan bara
instrumentellt.
Hur – Jag
väljer att efter barnen har lyssnat och målat vad det upplevt så får de visa
sin bild/teckning. Därefter får en efter en berätta hur de tänkt och om de
tänkte på något speciellt eller om det bara var en känsla och hur det då kändes
i kroppen.
Blev de avslappnade eller
ville de röra på sig, blev de lugna och trötta eller kände de sig pigga?
Varför – Jag
väljer detta för att i Läroplanen för
förskolan 98 (rev,2010.s7) står det i vårat uppdrag att vi ska:
Skapa och kommunicera med hjälp av olika
uttrycksformer såsom
bild, sång och musik, drama, rytmik,
dans och rörelse liksom med
hjälp avtal- och skriftspråk utgör både
innehåll och metod i förskolans
strävan efter att främja barns
utveckling och lärande.
Med min aktivitet får jag
barnen att använda sina sinnen genom att lyssna och sedan uttrycka sig genom
att skapa något till exempel som i detta fall en bild, färg eller form på vad
de har upplevt och därefter få sätta ord på det genom att berätta vad/ hur de
tänkte för oss andra.
Om detta står det också i
Söderman och Riddarsporre (2012, s.72) att emotionell musikalisk kunskap
innefattar i sin tur de känslor som upplevs och förmedlas i musikaliska
sammanhang. Vad känner barnet i en specifik musiksituation?
Möjligheterna med
musik/rytmik som verktyg i barnens lärprocesser i förskolan är ju oändliga
anser jag. Barnen lär ju sig språket genom att sjunga och motorik genom att
dansa och röra sig till musiken. De lär sig samspel med varandra eftersom de
måste välja musik tillsammans, vad de ska lyssna på. De lär sig även matematik
eftersom de kanske väljer den tredje låten. De användes sina sinnen genom att
använda hörseln när de lyssnar och känner av vad det är för musik, är den
lugn-livlig, glad-sorgsen? Hinder att jobba med musik/rytmik har jag svårt för
att komma på, det enda som jag kan komma på som kan vara ett hinder är om det
ökar ljudnivån. Men jag har upplevt att det oftast är tvärtom. För i förskolan
har vi redan ganska hög ljudnivå och jag har nog upplevt att sätter man på
musik lite tyst så dämpar sig barnen oftast för de vill höra.
Om man har ett eller flera
barn med handikapp kan det kanske bli en nackdel, då menar jag ett handikapp
såsom en hörselskada (då man kan vara känslig för ljud om barnet har
hörapparat) eller om ett barn har hjärtfel.
Eftersom jag själv har barn
med hjärtfel så är det lätt att bli exkluderad om det är musik och rörelse. Min
dotter ska röra på sig så lite som möjligt och för barn är det redan ganska
svårt att sitta stilla och då kan det barnet lätt känna sig utanför om det
barnet får gå och sätta sig och titta medan de andra får ha roligt och röra på
sig. Då har min dotter känt sig exkluderad för alla barn älskar ju att röra på
sig.
Hur jag som pedagog skulle
använda mig av musik i vardagssituationer. Jag har upplevt att det är ganska
effektivt om barnen är lite ”stökiga”, då är det perfekt att sätta på musik och
dansa loss en stund sen brukar lugnet infinna sig igen.
Det som står i Söderman och Riddarsporre
(2012, s.140) att de satte på musik för att hålla kvar lite stillhet och lugn
på morgonen. Det är en alldeles utmärkt ide. Jag har på en förskola jobbat med
”städmusik”, vi hade en städlåt som vi satte på när det var uppröjningsdax och
detta var så effektivt och barnen tyckte detta var jätteroligt. Barnen startade
själva om låten om de inte hunnit städa klart innan den var slut, och vi
pedagoger behövde inte gå runt och säga att det var städdax.
Jag tror också det skulle
kunna var skönt att testa om det blir lite lugnare runt måltiderna med tyst och
stilla musik någon dag i veckan till något mål.
Rytminstrument är
jätteeffektivt för att locka barn till lek och man kan låta alla ha ett
instrument och låta var och en bestämma hur vi ska spela. Precis som vi gjorde
på workshop i skolan att vi turas om med rytminstrument och kanske utvecklar
detta också på något sätt och vid ett flertal tillfällen så barnen blir bekanta
med instrumenten.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar