Torsdag och idag har vi badat i svenska språket med två föreläsningar och bra var de dessutom.
Utvärdering och dokumentation så viktigt för oss som ska jobba i förskolan. För att veta om vi har en verksamhet som är av god kvalitet så måste vi utvärdera och dokumentera detta och det ingår även i vårt uppdrag. För som det står i Läroplanen för förskolan så skall förskolans verksamhet planeras, genomföras, utvärderas och utvecklas i förhållande till de uppställda målen i läroplanen.
I dessa utvärderingarna är det viktigt att barnen är delaktiga så deras inflytande blir en del av planeringen av verksamheten. Vad visar de intresse för och vad tycker de är roligt?
TRAS (Tidig registrering av språkutveckling)
Detta är ett bra sätt att jobba och har som syfte att inspirera pedagoger. Det är ett sätt att kolla samspel, språkförståelse, ordförråd och uttal. Om detta pratade (1)Anna-Katrin Svensson på våran föreläsning om "Kartläggning för barns språkförmåga".
På eftermiddagen var det dags för föreläsningen Bilderboken leker med (2)Eva Wahlström. Riktig rolig lektion som började med att leta lärare eftersom hon hade gått till fel klassrum :). Vi hittade henne i receptionen efter 20 min.
Vi delades in i grupper och fick varsin barnbok där texten var dold med post-it-lappar. Vi skulle skapa våran egen text till barnböckerna med hjälp av bilderna och det blev många skratt kan jag lova :).
Riktigt rolig lektion och lättsam som är skönt på eftermiddagen när man har varit i skolan hela dagen så tappar man fokus lätt på eftermiddagen om man inte får upp och röra på sig lite.
Våran text till boken fick handla om storkusin och lillkusin som skulle till bananlandet och palla bananer :).
Referenser:
1.Föreläsning, Kartläggningsinstrument för barns språkförmåga, Ann-Katrin Svensson, Campus Varberg, 2014-10-02.
2. Föreläsning, Bilderboken leker- Barnlitteratur som stör och berör, Eva Wahlström, Campus Varberg, 2014-10-02

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar