Respekt har man för lärarna nu med, men när man är 42 år och vi sitter och jobbar i en grupp och ska göra en uppgift och man inte förstår, så gör man inte som när man va 9-10 år och inte frågar. Utan nu i vuxen ålder så gör man som vi borde gjort då, vi frågade läraren. Döm om min förvåning när vi får till svar att "Detta borde ni kunna nu efter alla år"! Vilket?? Vi fattade ju inte hur vi skulle göra och vi va 4 i gruppen... Jag har inte känt mig så liten på länge och det var ingen trevlig känsla. Vi sa att vi fattar (precis som jag gjorde när jag va 9-10 men inte fatta) och då gick läraren. Kvar blev vi och fick sitta och försöka klura ut hur vi skulle göra själva.
Visar sig sen när vi ska visa vad vi kommit fram till att alla grupper tydligen "fattat fel" enligt läraren, en grupp fick rena "bannor och jag skämdes å lärarens vägnar. Undras vem felet är?? Alla kan ha en dålig dag det förstår jag också men allvarligt....
Pinsamt va ordet....
Viktigt lärande
Ordet medierad står för som Leijon (2013, s.54) skriver hur vi upplever och tolkar världen med hjälp av olika redskap. Dessa kan vara både fysiska och intellektuella. Hon fortsätter genom att skriva att när man tillägnat sig kunskapen och kan använda den i nya situationer. Alltså om personen lär in nått nytt och lär sig av det så denne kan använda den inlärda kunskapen i nya situationer (s.55).
Pedagogisk mångfald är när
man har olika uppväxt, bakgrund och erfarenheter strålar samman med andra och
delar med sig av sina tankar och erfarenheter och blir bekräftad av andra. Man
delar med sig av varandra och lär sig nya saker. Svensson (2013, s.78) skriver
att få nya tankar och bekräftelse på det man själv tänker.
Att känna att man kan något,
gör att vi som person känner att man kan bidra med något. Vi tillför något och
det får oss att känna oss betydelsefulla. Svensson (2013, s 77) nämner att
studenterna berättar hur de kan bekräfta varandras läsupplevelser och erfarenheter
genom seminariegruppsarbete och att detta leder till gemensamt lärande. Därför
är det viktigt med egen kunskap så att man som person känner sig betydelsefull
och delaktig vid dessa tillfällen.
All kunskap och lärande tas
lättast in genom att det som lärs in är roligt och till viss del utmanande för
den som ska lära sig något. Vi som pedagoger måste försöka förstå vad barnen är
intresserade av och väva in detta i lärandet på ett roligt och stimulerande
sätt. Att diskutera och samtala i grupp är också ett viktigt sätt för att kunna
utvecklas och lära sig lyssna och förstå hur andra tänker. Att få skapa med
händerna och använda kroppen och sina sinnen tillför också något konkret som
gör saker lättare att förstå och ta till sig. Linge (2013, s. 153) skriver att
lärarens val av musik är ett pedagogiskt val som ligger i fas med vad eleven
klarar av att prestera. Därför är det viktigt att vi som pedagoger utmanar
elever/barn lagom mycket så det inte blir för svårt, eftersom om det blir för
svårt så uteblir lärandet och självkänslan kan få sig en törn.
Lärandet är viktigt för varje
persons personliga utveckling och att få ett egenvärde. Att känna att man som
person kan något och att man tillför något både som enskild person och i grupp.
För att smälta in i ett sammanhang måste vi alla ha en viss sorts kunskap och
lärande. Som pedagog är det superviktigt att som Linge (2013,s. 151) skriver
att pedagogen stöder flödet i processen genom att ge förslag som effektiviserar
arbetet. Alltså måste vi som pedagoger ”hjälpa” och stödja barnen framåt i
deras utveckling genom att finnas där och se när de behöver en knuff framåt och
stöttas i sin utveckling.
Denna dagen va inget roligt lärande iallafall.....
Referenser:
Leijon, Marie (2013), Rummet som resurs för lärande och i lärande, Svensson, Anna-Karin (2013), Berättelser om läsning, Linge Anna (2013), När och hur musikaliskt lärande blir kreativt. Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur. (ss. 54-55, 77-78, 151,153).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar