fredag 3 oktober 2014

Flerspråkighet

Fredag den 3 Oktober och idag är det min födelsedag :)
Vaknade av att min äldsta dotter sjöng för mig och gav mig frukost på sängen. Lyxigt! de andra två barnen var hos sin pappa så det blev bara Sofie och jag där i sängen. Sofie hade bakat frukostmuffins och dukat så fint på en bricka. Jag har världens bästa barn :). Känner mig lyckligt lottad. 
Så här fint var det och i paketet låg en eltandborste. Min favoritfärg på rosor fick jag också.

Efter frukost var det dags att bege sig till skolan, heldag idag och föreläsningen handlade om flerspråkighet. Vi pratade om hur vi som pedagoger kan stödja barnen som kommer från flerspråkiga familjer.
Vi i förskolan skall som det står i Läroplan för förskolan, (Lpfö 98, rev, 2010)sträva efter att varje barn:
  • Känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer
  • Utvecklar sin egen förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
  • Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta och uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
  • Som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål (ss. 9-11).
På föreläsningen med (1) Emma Almingefeldt pratade vi också om att det är viktigt att få kontakt med föräldrarna och det kan innebära att vi får använda oss av bilder om vi har svårt med kommunikationssvårigheter. är ju inte alltid vi kan ha tillgång till tolk. Men man kan alltid kommunicera på nått sätt. Det är också viktigt att ta del av varandras traditioner på så sätt så kanske man skapar bättre kontakt mellan förskolan och föräldrarna så de känner en trygghet att lämna barnen hos oss. Vi vet ju inte vad de upplevt och varit med oss så det får vi ha i tankarna och försöka vara tydlig i sin kommunikation.
Ipads, böcker, spela spel och ordbilder på väggarna med olika språk är viktigt och betydelsefullt för att stödja barnen i deras språkutveckling. 
Det är också viktigt att stödja att barnet behåller sitt förstaspråk och påpeka för föräldrarna att det är bra om de använder det språket i hemmet. Vissa barn kan behöva längre vistelsetid för att komma igång med sin språkprogression om den utvecklas långsamt och det kanske inte är så bra om det blir för långa uppehåll från förskolan under till exempel sommarlov. 
Mycket av det som vi gick igenom idag har vi haft på föreläsningar innan men jag tyckte ändå det var bra med upprepning eftersom det är viktigt för oss när vi kommer ut att kunna stödja alla barnen i deras språkliga utveckling. 
Detta kommer ju också på en tenta som skall vara i slutet på oktober. 
Så nu är det bara att gå hem och fira att jag blivit ett år äldre och sätta igång och förbereda sig för tentan :P.

Referenser:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

1. Föreläsning, Flerspråkighet, Emma Almingefeldt, Campus Varberg, 2014-10-03

Kursmål:
  • Redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1)  än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar