Bokens
viktigaste kapitel va lite svårt att bestämma sig för eftersom det stod mycket
bra saker i många men om jag ska välja så blir det kapitlet om klassrummet. Jag
tycker det var speciellt fint av Körling (2012, ss. 88-89) där hon skriver om
att ”Vi lär oss tillsammans”. För att de är barn som är sex år eller däröver
betyder det inte att de inte behöver omsorg och närhet. Det som hon skriver på
dessa sidor tycker jag belyser detta på ett fint sätt. Att vara nära och känna
och lyssna av individer också ett bra tillfälle att lära känna sina
barn/elever.
Körling
(2012, s.109) skriver också att lärande bygger på en nyfikenhet och att i det
yttre erbjuds möjlighet att bli nyfiken. Nyfikenheten väcks av att man får syn
på något. Därför är det viktigt att utforska saker tillsammans och jobba
praktiskt tycker jag. Det är min åsikt.
Som
Körling (2012, s.54) skriver vad som gör en lyckad undervisning, vad som gör
att eleverna trivs hos en lärare och inte en annan, hur lärare kan lära av
varandra istället för att göra den enskilde eleven ansvarig och därmed fokusera
på individen. Det är viktigt för oss pedagoger att se vad vi kan förändra i
vårt lärande istället för att förändra barnen/eleverna. Vi pedagoger måste
försöka vara spontana och ”smitta” varandra med bra idéer och tips om hur vi
ska gå tillväga för att fånga barnen/eleverna.
Det
jag vill argumentera både för och emot är som Körling (2012, s.27) skriver att
en lärare vid en skola i Nya Zeeland talar om omsorg. De beskriver omsorgen om och
inte omsorgen till eleverna. Att vi som pedagoger kan förhindra lärande för
ett barn som vi tycker synd om på grund av dennes kanske hemförhållanden, och
därför inte utmana det eller de barnen/eleverna tillräckligt. Där tycker inte
jag att det ena behöver utesluta det andra, men jag förstår vad de menar. Men
är man som pedagog medveten om problemet borde man kunna ha omsorg i båda
situationerna.
Det
jag vill och ska prova på min VFU är det som Körling (2012, s.38) skriver om
dokumentation. Körling skrev att hon helt glömde att dokumentera och hade
därför inget att jämföra med. Hon hade en lärartanke, det hon gjort, det som
ägt rum och resultatet hon prövat, men dokumenterade ingenting alls. Det
misstaget ska jag försöka undvika. Jag vill gärna se resultat före och efter
vad barnen kan och sen vad de upplevt och om de lärt sig nått nytt och ska
också fråga dem var som det tyckte var roligast för att se om man sedan kan
utveckla det tills en annan gång. Jag vill alltså dokumentera för min egen
skull men tillsammans med barnen.
Reflektion
mellan bokens innehåll och Ted- speach tycker jag är ganska lika. Ted pratar om
barns kvaliter och kreativitet och det tycker jag min sammanfattning av boken
också gör. De vill att vi är lyhörda och lyssnar på barnen för att vi ska få en
så bra undervisning som möjligt. Sen tycker jag att Ken Robinssons berättelse
om flickan som kanske inte kunde sitta still men som kunde dansa var underbar.
Hon blev miljonär på sitt dansande. Det sammanfattade lite allt om att alla är
bra på något kanske inte nödvändigtvis matte eller svenska, det finns ju så
mycket mera. Vi måste kunna se alla barns/elevers kvaliter och uppmuntra dem.
Hade visst kollat på fel
Ted-speach så nu när jag kollat på rätt lägger jag till det här. Det jag tänkte
å efter att ha tittat på detta klipp var att man inte ska slösa tid på oviktiga
saker för livet är för kort för det. Detta passar bra in i min filosofi
eftersom jag hastigt förlorade min äldsta dotter för 12 år sedan och redan nu
har det tänket att livet är för kort för att slösa på oviktiga och små saker.
Kopplat till Körling (2012) så tänker jag att vi som pedagoger inte ska lägga
onödig tid på oviktiga saker utan jobba ihop med barnen och utvärdera det man
gjort med dem sen och se vad de är nöjda med och det vi kan göra bättre. Inte
korrigera och rätta dem i onödan utan försöka ha ett roligt lärande
tillsammans.
Jag måste ju få säga så här i efterhand att Ken Robinsons klipp va fantastikst bra och tänkvärt. Varför värderar vi barn högre som är duktiga på tekniska ämnen än barn som är praktiskt lagda? Värt att tänka på...
Referenser:
· Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
http://www.ted.com/talks/ric_elias?language=sv
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar