fredag 24 oktober 2014

Fältdag 1,2 och 3

Tisdag den 7 oktober idag och jag har varit ute på min nya praktikplats och min första fältdag för att spana in hur de jobbar och om de har något tema som jag kan koppla till mitt material som jag ska ha med när jag kommer ut på min praktik.

En fin blomma om vad fritids jobbar med.
Språk
Lite olika ämnen och tankar.
Idag skulle det vara föräldramöte på kvällen så barnen fick vara med och baka. Bakning är ett bra sätt att lära sig både svenska (läsa recept), matte (hur mycket ska mätas upp), kemi (vad händer om man tar för mycket eller för lite av något), samarbete, motorik, och att jobba med sina sinnen (lukt,smak och konsistenser).
Spännande och intensiv dag som gick fort. Tyvärr jobbar de i min förskoleklass inte med något tematiskt arbete just nu så jag får välja nått tema fritt för att ha och använda på min praktik. Jag har en ide, men jag väntar med att bestämma säkert tills jag har varit ute på sista fältdagen för att vara helt säker. jag vill se lite mer hur de jobbar och vad barnen verkar vara intresserade av.

Fältdag 2 och det är idag onsdag den 15 oktober
Idag började vi lektionen med att rimma.

Fågel Fenix fixar allt
smör och bröd och ost och salt
flög till stan i fredags kväll
tog ett rum på ett hotell
och beställde revbensspjäll.

I slutet av varje rad målades det små bilder så barnen lättare skulle komma ihåg rimmet och förenkla för de barn som fortfarande inte har lärt sig att läsa. så till fågel Fenix målades det en fågel och till nästa vers målades det smör, bröd, ost och salt och så vidare. 

Jag förundras över hur snabbt barnen ska växa upp på en sommar. Jag har ju varit i förskoleklass och hälsat på mina egna barn, men nu var jag här med ögon som en pedagog. Känner mig lite nojjig att inte ha full koll, barnen är på rast och då lämnas ansvaret för barnen över till en rastvakt. De springer överallt ute på gården med EN rastvakt och det är massor med barn ute. Tänk om nått barn försvinner?
Barnen väljer vad de tar på sig för kläder själva när de ska ut och vissa i mitt tycke alldeles för lätt klädda. Men de förväntas nu va så stora så de ska kunna välja själva. Jag har tänkt på det innan men inser nu hur viktigt det är att vi som jobbar i förskolan förbereder barnen på att bli så självständiga som möjligt innan skolan börjar. En bra grej att kunna är att torka sig själv när man ska på toa för i skolan kanske det inte finns nån pedagog där när barnen behöver den hjälpen. Då kan vi vara på rast. 
Känner ett litet tungt ok på mina axlar på vilket ansvar vi har i förskolan och i förskoleklass, vi ska inte bara lära alla barn något vi ska se till att alla mår bra och framför allt så får vi inte tappa bort någon och det känns som om det skulle vara lätt hänt i förskoleklass med stora rastgårdar och få pedagoger ute. De kan omöjligt hålla koll på alla ute på gården. 
Kanske är mitt kontrollbehov och med dessa tre veckor på praktik i förskoleklass kanske jag kommer att lära mig att slappna av lite..... Eller inte...
På eftermiddagen delades barnen in i olika ABC-grupper. Det grupper som fanns var:
  • Svampsång
  • Mönster efter ritning
  • Väva/sy
  • Spel blockhus
  • Otello
  • Rimlåda
Jag hade hand om barnen som hade svampsång och de som de barnen skulle göra var att måla en stencil med svampsången på. Denna sången hade de sjungit vid ett tidigare tillfälle och skulle nu klippas ut och färgläggas och klistras in i en arbetsbok. Detta moment gick ganska snabbt och sen sprang barnen iväg och lekte. Jag gick runt och tittade lite i de andra grupperna men fastnade sedan vid gruppen som jobbade med mönster efter ritning. Matte och riktigt kul att se hur barnen löste eller inte löste uppgiften. Kul!
Jobbade med klossar och hur ser mönstret ut och hur många ska sitta ihop?
Här är byggandet klart och övergår till att rita och fylla i med kritor på stencilen. Krångligare än man tror :).
En skapelse från sy-och väva gruppen och jag fick äran att hjälpa till att sy på ögon och näsa.


Fältdag 3 och det är Fredag den 24 oktober.
Idag är det FN dagen och det firades med att hela låg- och mellanstadiet hissade svenska flaggan. Många av pedagogerna önskade att de haft FN flaggan och hissat istället. Men det var högtidligt och barnen verkade tycka att det var spännande.


När vi kom in så pratade vi och visade bilder som handlade om FN och vad de står för.

På eftermiddagen spelade jag spel med några av barnen men vi ändrade om spelet lite och tog bara fram bild och så fick de som ville vara med och skriva vad det var på bilden. Klurigt och vi fick hjälpas åt att ljuda fram orden och bokstäverna. Denna tjejen kom själv på att om hon tog bort några bokstäver och la till ett N så blev det hennes namn :). Kul att se, och barnen ville gärna vara med och skriva.

Nu vet jag också vad jag ska jobba med för tema under mina praktikveckor.
Sinnena!
Många av barnen verkar vetgiriga och är nog redo för att få upptäcka :). Jag ska också läsa "Sandvargen" av Åsa Lind eftersom de har den boken som högläsningsbok, så jag ska försöka få in nått från den i mitt tema. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar