fredag 10 oktober 2014

Specialpedagogik GAKK och Litteraturseminarium Textil

Idag var det en lång dag som började med en föreläsning i Specialpedagogik och kommunikation av (1) Camilla Carlsson. Vi pratade här om hur vi kan jobba med bilder för att underlätta för barn som har svårt att få ordning på dagen annars. jag har själv jobbat med detta ute i arbetslivet med goda resultat. Vi (jag och barnet i fråga) satte på morgonen upp bilder som visade hur dagen skulle bli, allt från frukost till toabesök och tvätta händerna till samling och utflykter. Det var väldigt användbart och lugnade detta barn som jag jobbade med väsentligt när han/hon fick strukturerat upp dagen. Så jag har positiva erfarenheter av att använda bilder och detta är även bra i den övriga verksamheten, vi pedagoger kan sätta upp bilder i hallen på vilka kläder vi anser att barnen behöver när vi skall gå ut. Det kan också bli ett bra samtal mellan oss och barnen att vi gemensamt med barnen kan bestämma vad de anser att det är för väder och vilka bilder på kläder som ska upp i hallen. Vi kan som Camilla också påpekade använda bilder för att förtydliga saker.

Textil
Jag tycker det är perfekt att använda textil som pedagogiskt redskap när vi jobbar med barnen. De får in massa lärande såsom:
·         Problemlösning, jobba i grupp, sammarbete
·         Matte genom att de jobbar med olika storlekar och form
·         Kemi, hur olika material fungerar på och med varandra
·         Natur, de flesta material som används är naturmaterial
·         Svenska, jobba med språket, barnen lär sig massa nya ord och benämningar
·         Eget tänkande, de får fantisera och komma på saker själva
·         Dokumentera, utifrån de saker som barnen skapat så kan vi dokumentera ihop med barnen och ställa frågor. Blev det som de tänkt, vill de förändra något, skulle de gjort på något annat sätt om de fick göra om det igen?

Möjligheterna är oändliga skulle jag vilja påstå, det är ju bara fantasin som kan sätta stopp. Det går att skapa allt möjligt av alla textila material som finns. Vi kan sy, sticka, klippa, klistra, väva, måla och sen kan vi dessutom kombinera alla dessa sätt.

Svårigheterna som jag kan tänka mig är nog de knappa resurserna som vi har i förskolan men det går alltid att få tag i grejor genom föräldrar och eller mor och farföräldrar. Alla har vi väl saker liggande som vi inte använder men som barnen kan ha och skapa saker av.
Mina erfarenheter från de textila workshoparna har varit positiva och har känts (för det mesta) väldigt kreativa. Underbart att få skapa ganska fritt utifrån en idé och ett eller flera material. Skulle dock vilja utmanas mer och kanske bli tilldelats material, sen att vi i de smågrupperna vi var i får skapa något helt eget utifrån det materialet vi fått. Då hade vi fått samarbetat än mer och fått jobbat mer med fantasin och utefter det hade förmodligen resultaten blivit mer olika.
Detta med att väva naturvävar tycker jag verkar roligt. Då kan man välja att göra en stor eller en liten väv och sedan kan barnen på utflykter plocka material som vi kan sätta in i väven. Det kan bli väldigt årstidsbaserat, men barnen kanske också väljer att plocka ”skräp”. Ska vi då väva in det? Där kan vi rösta ihop med barnen, vilka är för eller emot och varför eller varför inte? Allt kan i princip vävas eller sättas in i väven. När den är full efter några terminer (om man som jag tänkt göra en stor som hänger uppe en längre tid och man kan fylla på den under tiden) så kan vi utvärdera med barnen. Blev den som vi tänkt, vad skulle vi vilja göra annorlunda? Ska vi omforma den och göra den på annat sätt?
Utmaningen blir väl att få med alla vuxna på projektet, en stor väv som ska hänga uppe länge kan ju uppfattas som stor, ”ful” och ”bösig”. Annars ser jag nog inga hinder som jag kan komma på.
Svårigheterna är väl som Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand Velicu skriver att det enda som barnen sa var svårt var att sätta upp varpen, men att barnen inte egentligen tänker i de banorna (s.56).
Jag säger detsamma att räkna ut hur mycket varp (tråd) som behövs är väl det svåraste annars så finns det väl bara möjligheter.
Vilka material och återanvända saker som kan användas är ju som jag skrev innan outtömliga. För det första kan ju ramen till varpen göras av gamla pinnar eller om gården är inringad av viltstängsel som vissa gårdar är kan man ju använda sig av det staketet och sätta varpen däri. Sedan är det bara att fylla på med löv, kottar, ormbunksblad, blommor, pinnar och så vidare….

Referenser:

Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

1. Föreläsning Specialpedagogik och kommunikation, Camilla Carlsson, Campus Varberg, 10 Oktober 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar