Idag kom Karin från textil museet i Borås till oss och pratade om hur de jobbade och vad de tänker på när de får dit barngrupper. Hon visade bilder från museet och berättade hur de inrett rummen med olika textilier.
Vi fick material och skulle i grupp skapa något av detta. Det fanns gamla slipsar och band med fransar och annat tyg. Roligt att få tips på att man inte behöver gå och köpa material utan att man kan ta vad man har hemma och inte använder längre. Alla har väl någon som har gamla slipsar liggande.
Karin berättade också att det finns gott om skadedjur som kan gå lös på tygerna och när de får tygpåsar och påsar/kassar med kläder så måste de gå igenom allt så det inte kommer in skadedjur på museet. Dessa små kryp kan vara svåra att upptäcka och därför fryser de in vissa partier med garn och tyger för att vara på den säkra sidan.
Gamla udda knappar, spännen från bälten är också roliga saker som vi kan använda som material och låta barnen jobba med. Det där med spännena tyckte jag var riktigt bra tips. Knappar har jag använt förut men inte spännen. Riktigt roligt att få nya tips på material som vi kan återanvända och använda. Finns det små barn så får man kanske avstå från dessa material och använda lite större saker.
Våran grupp såg en larv/mask framför oss när vi föll för en gammal slips som vi ville skapa något av. Vi började sy ihop den ordentligt så vi skulle kunna stoppa den sen med vadd.
Så här blev slutresultatet. En larv med glasögon och pipa i munnen. Vingar så den kan flyga och band med fransar som fick föreställa tusen fötter.
Sedan visade Karin oss att vi inte behöver ha färdiga vävar till barnen utan att vi kan göra vävar av vanliga ramar och knyta i varp av vanligt snöre. Bra tips eftersom ekonomin på förskolor för det mesta är begränsad för att köpa in nytt material.
Här gick vi loss på lurvigt garn och skapade en go matta till en Barbie kanske eller ett mobilfodral eller kanske till och med en liten väska.
Blev en flygande matta till larven och en kjol.
Ramar kan användas till mycket. Ta kort med en go klasskompis. Minnen.
Skapande som vi har jobbat med mycket denna terminen är ju så roligt eftersom det innehåller så mycket av det som vi ska jobba med när vi kommer ut. Att få använda massa material och testa oss fram och få nästan fria händer är fantastiskt roligt. Sedan får vi ju in massa olika stävansmål eftersom vi berör ganska många ämnen som framför allt matematik och svenska men även kemi, fysik och natur. Natur eftersom vi använder oss mycket av naturmaterial och återvinner. På detta sätt kan vi även berätta för barnen att vi sparar på miljön.
I allt detta skapande som vi kan ta med oss ut och jobba med barnen så får vi in det som står i Läroplanen för förskolan att vi ska stäva efter att varje barn
- utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt sin förmåga att leka och lära.
- utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang
- Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
VFU-Konferens
Vi hade med en diskussion om hur vi ska uppträda på sociala medier som färdiga pedagoger sedan. Hur personliga kan vi bli? Där kom olika åsikter fram. Vissa tyckte att klart man måste kunna vara privatperson på sin fritid och vara sig själ och ändå kunna vara professionell på vårat arbete. Medans andra tyckte att man får tänka sig för vad man skriver på sociala medier. Jag kan tycka att det bästa är att vara någonstans mitt emellan. Men det beror också på hur vi är som personer. Jag tänker mig alltid för om jag kan stå för vad jag skriver på sociala medier och väljer noga vad jag lägger ut för bilder eftersom bilderna kan spridas. Men det är ju den personen jag är. Jag bjuder nog ganska mycket på mig själv ändå men håller vissa delar privat. Sedan finns det ju andra som är öppna och lägger ut det mesta och det måste man ju också acceptera. Jag tycker ju inte man är en sämre pedagog om man är det ena eller det andra, det är ju ens personlighet och vi måste ju acceptera varandras olikheter. Det är väl det som gör att vi kan komplettera varandra också när vi kommer ut i arbetslivet.
Referenser
L Läroplan för förskolan
Lpfö 98. [Ny, rev.
utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442










Inga kommentarer:
Skicka en kommentar