tisdag 30 september 2014

TAKK, Specialpedagogik och kommunikation

Efter att ha bloggat fram tills halv tre inatt så hoppade jag inte direkt ur sängen idag. Varför känns det som att tiden aldrig räcker till? Är jag dålig på att planera mitt liv eller är det så att livet bara kommer i vägen och däremellan behöver man pauser för att kunna ta in allt? Ja så är det nog. Har precis haft en paus i skrivandet och pratat med min stora dotter som kom hem från jobbet. En välbehövlig och underbar paus mitt i allt. 
Mina barn är mitt allt och jag älskar dessa pratstunder även om man är stressad av allt jag behöver hinna med i skolan så sjunker mina stressnivåer med dessa små samtal. De är livet och guldkanten i mitt liv :).


Mina tre barn Sofie 19, Jonathan 17 & Tindra 12 år.

Idag i skolan så hade vi föreläsning/workshop Specialpedagogik och kommunikation med (1) Camilla Carlsson om TAKK. Tecken är ett utmärkt sätt att använda sig av för att förstärka språket för vissa barn, till exempel barn med Downs syndrom. Som pedagog använder man tecknen i hela barngruppen även om det bara är ett barn som behöver särskilt stöd.  Det är viktigt att veta, att för att barnet använder tecken betyder det inte att språket blir lidande utan tvärtom. Barnet kommer alltid att välja det lättaste så när de lär sig nått nytt ord så kommer tecknet för det ordet att försvinna till slut för att språket tar över. 
Kul och bra sätt att jobba för att få alla att känna sig inkluderade och de övriga barnen får ju ytterligare en kunskap, att känna empati och förståelse för att vi alla är olika. Men alla är lika mycket värda. Det står också i Läroplanen för förskolan att vi ska sträva efter att alla barn utvecklar sin förmåga att lyssna,reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv (s. 10). Ska alla barn kunna ge uttryck för sina uppfattningar måste vi även ge dem verktyg så det blir möjligt och i detta fall så kan det vara tecken.

Referenser:

  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

  • 1. Föreläsning/workshop, Specialpedagogik och kommunikation, Camilla Carlsson, 30 September 2014

Mål i kursplanen:
  • Redogöra och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.
  • Redogöra för, tillämpa och motivera användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar