Mina barn är mitt allt och jag älskar dessa pratstunder även om man är stressad av allt jag behöver hinna med i skolan så sjunker mina stressnivåer med dessa små samtal. De är livet och guldkanten i mitt liv :).
Mina tre barn Sofie 19, Jonathan 17 & Tindra 12 år.
Idag i skolan så hade vi föreläsning/workshop Specialpedagogik och kommunikation med (1) Camilla Carlsson om TAKK. Tecken är ett utmärkt sätt att använda sig av för att förstärka språket för vissa barn, till exempel barn med Downs syndrom. Som pedagog använder man tecknen i hela barngruppen även om det bara är ett barn som behöver särskilt stöd. Det är viktigt att veta, att för att barnet använder tecken betyder det inte att språket blir lidande utan tvärtom. Barnet kommer alltid att välja det lättaste så när de lär sig nått nytt ord så kommer tecknet för det ordet att försvinna till slut för att språket tar över.
Kul och bra sätt att jobba för att få alla att känna sig inkluderade och de övriga barnen får ju ytterligare en kunskap, att känna empati och förståelse för att vi alla är olika. Men alla är lika mycket värda. Det står också i Läroplanen för förskolan att vi ska sträva efter att alla barn utvecklar sin förmåga att lyssna,reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv (s. 10). Ska alla barn kunna ge uttryck för sina uppfattningar måste vi även ge dem verktyg så det blir möjligt och i detta fall så kan det vara tecken.
Referenser:
- Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar