torsdag 25 september 2014

Tovning

Idag så blev jag nästan lite nostalgisk. Här kommer jag till skolan och tänker textil och så ligger det massa olika färgade ull-rullar på en stor vagn. Lukten av dessa fick mig att minnas när jag själv hade får i mitten på 90-talet. Det va en hel del jobb och inte alls så lätt att klippa av ullen på ett får som man ser på film :).
Efter att ha klippt ynka ca 6 tackor så känns ryggen i flera dagar efteråt och det tar inte alls några minuter som för de Nya Zeeländska fårklipparna, utan snarare en kvart minst för att få ullen av ETT får. 
Tillbaks till textilen. Ull är ett underbart material att jobba med, mjukt och gott och luktar får (tycker jag i alla fall ). Idag när vi hade föreläsning/workshop med (1) Cathrine Berg fick vi till uppgift att tova ull. Vi skulle i våra studiegrupper göra en platta av tovad ull och på den en saga. Vi skred till verket....
    I startgroparna för att börja tovningen, Från vänster Jessika, Jennie 
    och Therese.
    Dokumentation i full gång. 
    Här blöter vi ner ullen med såpa och vatten.
    Dansa, pausa på ullen är ett roligt sätt att tova på :).
    Bubbelplast är ett annat sätt som är effektivt för att få ihop fibrerna i ullen.
   Slutresultatet. Plattan/botten är klar.
    Tyll & tovnål ska få arbeta nu när sagan skapas.
    Här jobbar Therese med tovnålen och "pickar för att fibrerna av den 
    färgade ullen ska fastna i bottenplattan.
     Sagan är klar. Det blev prinsessan på ärten.

Jag tyckte detta var roligt hela vägen och hade gärna jobbat under lite längre tid med denna uppgiften. Kände verkligen att detta hade varit en kul grej att jobba ihop med barnen på en gemensam tavla eller ett annat projekt. Så många bra bitar som kommer in, till exempel, att få vänta på sin tur, att jobba i grupp. Det kommer även in naturvetenskap eftersom det är miljövänliga material, återanvändning av fårens ull och vi i förskolan kan säkert få tag i det närproducerat också från nån närliggande gård. Matematik, rumsuppfattning, längd, mått, och olika former. Svenska, massa nya ord som , karda, tova, tovnål och så vidare. Kemi, hur reagerar ullen på såpa och vatten, fibrerna binds ihop. 
Så utan att tänka på det så har vi jobbat utifrån Läroplanen för förskolan där det står att " Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen".
Vi har även fått in allt detta lärande på ett lätt och roligt sätt som jag tycker är det viktigaste. Barnen ska ha roligt när de lär sig nya saker.

Referenser:


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: SkolverketTillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

1. Föreläsning/Workshop, Cathrine Berg, Campus Varberg, 25 September 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar