Det här museet och Varbergs museum blev mina favoritmuseum. Inte bara för att jag tyckte det fanns mycket fint att titta på utan även för att det verkligen fanns saker på barnens nivå. Iallafall några.
En maffig ingång och bara här kan vi som pedagoger få många ideer. Barnen kan få måla sina egna dörrar. Vad har de för form, handtag, stora eller små, med eller utan fönster?
Måste bara ha med denna bilden. Jag älskar händer gamla och använda som dessa eller små nya barnhänder. De berättar verkligen en historia. Händer kan vi göra mycket av även när vi jobbar. Handavtryck, ta kort och gissa vems händer det är, gammal eller ung, frökens eller kompisens?
Barnnivå!! Äntligen! Tänder med som är så spännande. Vem kommer de ifrån? Många samtal kan de bli av nått som är så enkelt och som barnen kan relatera till. Kanske har de en gammelmormor eller -farmor, -farfar, -morfar som har löständer. Varför får man löständer?
Vacker bild, mörkt, ljust. Vad tänker barnen?
Fåglar. Lätta att relatera till och samtala om.
Spegel spegel på väggen där.... Denna spegel kan relateras till sagan om Snövit och funderingar om den såg ut så Snövits styvmors spegel.
Stenar som är uppbyggda som en form. En bro kanske och en som slutar i väggen. Vart skulle den leda? Detta kan vi bygga med barnen hemma på gården och plocka sten på utflykter. De behöver ju inte vara i denna stora storleken.
Mörka kostymer, män utan huvuden. Detta kan barnen tycka är kul eftersom det bryter mönstret av en tavla som oftast är platt och slät. Här går huvudlösa män ut genom tavlan...
Runda cirklar i olika former och färger. Sköna att känna på om man fick. Men vi kan ju samtala om hur man tror de känns.
Kul inslag!! De jobbar med barnen bara att planera in en bra dag. En hel studio för barnen att uppleva och ge uttryck för vad de sett och upplevt.
Hit kommer jag nog ta barngrupper om jag får tillfälle.










Inga kommentarer:
Skicka en kommentar