måndag 8 december 2014

Seminarium ,Metod och teoretiska och analytiska begrepp

Idag är det dags för seminarium och vi har i gruppen läst in en kandidatuppsats som vi har analyserat och gått igenom, bra och dåliga saker. Jättebra förberedelse för att få upp ögonen vad som är viktigt att tänka på när vi själva ska skriva nästa termin. 
 Detta kom våran grupp fram till om våran text. 

”Fostrad till ansvar eller hjälplöshet? - förskolepedagogers interaktion med pojkar och flickor ur ett genusperspektiv”

Vad är bra? Vad är mindre bra? Hur skulle ni själva ha gjort?

Inledning


Detta examensarbete börjar med att förklara vad begreppet genus är för någonting. Detta skulle passa bättre under avsnittet bakgrund, med direkta referenser till forskning. Inledningen skulle kunna innehålla en direkt koppling till att pedagoger faktiskt interagerar på olika sätt på grund av olika kön. Alltså att få en aning om vad examensarbetet handlar om. Få en tydligare bild av varför de vill undersöka detta.

Syfte

Vi tolkar att de skrivit två olika syften, en under syfte och en under sammanfattningen.På den ena verkar de vilja undersöka om det finns skillnader. Och under sammanfattningen vilka skillnader som finns. Minskar trovärdigheten.


Bakgrund
Bakgrunden har inte olika perspektiv utan bara inriktat sig på att se skillnaderna. Det hade varit mer trovärdigt att de tog upp situationer där de behandlar pojkar och flickor lika.

Teorianknytning
Connells teori, beskriver begreppen tydligt. 

Metod
Observation. Konstig referens i hela stycket. Skriver först att de inte skall delta i sammanhanget utan bara inta en observationsroll. Under genomförande beskriver de tydligt att de varit med och samspelat i observationssituationerna. Vad menas med samspelat?delaktig i situationen eller suttit med i samma rum? Är det verkligen ok att delta i en observation? Vi anser att du då kan leda situationen åt det håll man vill.
De skriver”...vi tolkade deltagarna...” Man ska inte tolka någonting under en observation?

Resultat
Menar de att syftet är att visa skillnaderna så är resultatet ok. Men det verkar konstigt att alla observationer visar att det är skillnader. Det borde finnas situationer där pojkar och flickor behandlas lika också eller när pojkar behandlas som flickor.

 Diskussion
Det verkar som om att de har bestämt sig för att pedagogerna behandlar pojkar och flickor olika. Det skulle kunna behandlas olika på grund av ålder, sjukdomar och utveckling. Inte bara just för att de är pojke eller flicka.
Vi tycker att arbetet inte är trovärdigt på grund av att det inte finns olika perspektiv.

 Jag kan säga att vi alla i gruppen var förvånade att denna texten vi läst var godkänd och ännu mera att den fått väl godkänd. Mycket intressanta diskussioner och vi lärde oss nog ganska mycket alla. Vi skojade och sa att vi ska kanske läsa igenom varandras texter sen nästa termin för vi verkar va väl kritiska kanske :).
Lärorikt och bra seminarium!
Vi som skrev var: Jennie Ek, Jessica Carlsson, Therese Christensen och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar